بررسی تفاوت‌‌های زن ومرد در اسلام و دلالت‌های آن در اهداف تربیت رسمی عمومی

چكيده پژوهش حاضر به‌منظور استخراج اهداف تربیتی برای نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران با توجه به رویکرد اسلامی به تفاوت زن و مرد صورت گرفته است. از این‎رو با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی، به تفاوت‎های تکوینی زن و مرد در ویژگی‎هایی مانند تعقل، عاطفه، حیا، غیرت، تبرج، بلوغ و غریزۀ جنسی می‌پردازد. […]

چكيده
پژوهش حاضر به‌منظور استخراج اهداف تربیتی برای نظام تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران با توجه به رویکرد اسلامی به تفاوت زن و مرد صورت گرفته است. از این‎رو با استفاده از روش توصیفی– تحلیلی، به تفاوت‎های تکوینی زن و مرد در ویژگی‎هایی مانند تعقل، عاطفه، حیا، غیرت، تبرج، بلوغ و غریزۀ جنسی می‌پردازد. در ادامه تفاوت زن و مرد در قالب نقش‎ها و مسئولیت‎های تشریعی همچون نقش همسری، مادری و خانه‌داری برای زنان و مسئولیت سرپرستی خانواده و امور اجتماعی مانند دفاع از کشور برای مردان بررسی شده است. در نهایت بر اساس تفاوت‎های مذکور، اهداف تربیتی در چارچوب ارتباطی فرد با خداوند، با در نظر گرفتن تفاوت زن و مرد در احکام شرعی، ارتباط فرد با خود، با مطرح ساختن لزوم آشنایی زن و مرد با ویژگی‎های تکوینی و تشریعی خود، و ارتباط فرد با دیگران، بر اساس لزوم آشنایی زنان و مردان از ویژگی‎های تکوینی و نقش‎های تشریعی یکدیگر، بررسی شده است.
کلیدواژه‌ها: تفاوت زن و مرد، تربیت اسلامی، تربیت رسمی عمومی، اهداف تربیت جنسیتی.
MFT_Volume 8_Issue 16_Pages 245-271