رفق و مدارا در تربیت اعتقادی فرزندان از منظر فقه اهل بیت
چكيده تربیت اسلامی ساحتهای مختلفی دارد که تربیت اعتقادی یکی از مهمترین این ساحات است. اعتقادات بخشی از دین اسلام را تشکیل میدهند و پایه و اساس بخشهای دیگر اسلام است. در صورتی فرد به دستورهای اخلاقی، احکام و عبادات ملتزم خواهد بود که عقیدۀ کامل و صحیح داشته باشد. تربیت اعتقادی عبارت است از: […]

چكيده
تربیت اسلامی ساحتهای مختلفی دارد که تربیت اعتقادی یکی از مهمترین این ساحات است. اعتقادات بخشی از دین اسلام را تشکیل میدهند و پایه و اساس بخشهای دیگر اسلام است. در صورتی فرد به دستورهای اخلاقی، احکام و عبادات ملتزم خواهد بود که عقیدۀ کامل و صحیح داشته باشد. تربیت اعتقادی عبارت است از: فرایند آموزش اعتقادات به متربی و مجموعۀ اقدامات برای شکلدهی به نظام باورها، اقناع فکری و پذیرش قلبی و التزام درونی از سوی مربی.آموزش عقاید و باورمندسازی بدون رعایت رفق و مدارا امکانپذیر نیست، بلکه امکان دارد نتیجۀ معکوس ببار آورد؛ زیرا آنچه در تربیت اعتقادی صورت میگیرد با بینش، اقناع فکری و ایجاد گرایش و پذیرش قلبی متربی مرتبط بوده و طبیعی است هرگونه اقدامی در این راستا باید به دور از تحمیل و فشار و همراه با رفق و مدارا باشد. این نوشتار درصدد پاسخ به این سؤال میباشد که «والدین در تربیت اعتقادی فرزندان نسبت به رعایت رفق و مدارا چه وظیفهای دارند؟ و حکم رفق و مدارا از نظر شرع مقدس اسلام در تربیت اعتقادی وجوبی است یا استحبابی؟». این پژوهش در قالب روش توصیفی، تحلیلی و اجتهادی با محوریت منابع روایی اثبات میکند که والدین در تربیت اعتقادی فرزندان باید رفق و مدارا را رعایت بکنند رفق و مدارا در تربیت، بذاته منافاتی با مراتبی از قاطعیت در بعضی از مراحل تربیت ندارد، بلکه اصل اوّلی این است که با وجود ایستادگی و پایبندی به قوانین، نرمش و انعطاف جریان داشته باشد.
كلیدواژهها: رفق، مدارا، خرق، الزام، تربیت دینی، تربیت اعتقادی.
MFT_Volume 8_Issue 16_Pages 103-127
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0