روش‌شناسی تحلیل‌تربیتی احکام‌فقهی

چكيده مقالۀ حاضر در موضوع روش‎شناسی تحلیل تربیتی احکام فقهی به‎منظور شناسایی و معرفی شیوه‎های تحلیل احکام‎ فقهی تدوین یافته است. در ساماندهی مقاله از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده که در این‌گونه موضوعات کاربرد بیشتر دارد. از روش‌های سه‎گانۀ تمام‌استدلالی، نیمه‌استدلالی و فتوایی بررسی احکام فقهی، روش دوم و از روش‌های منطقی، روش قیاسی- استقرایی […]

چكيده
مقالۀ حاضر در موضوع روش‎شناسی تحلیل تربیتی احکام فقهی به‎منظور شناسایی و معرفی شیوه‎های تحلیل احکام‎ فقهی تدوین یافته است. در ساماندهی مقاله از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده که در این‌گونه موضوعات کاربرد بیشتر دارد. از روش‌های سه‎گانۀ تمام‌استدلالی، نیمه‌استدلالی و فتوایی بررسی احکام فقهی، روش دوم و از روش‌های منطقی، روش قیاسی- استقرایی در تحلیل ‎تربیتی احکام فقهی تناسب‎ بیشتر دارند. هرگاه عوامل تحلیل‎ تربیتی درون‌متنی بود مانند تأکیدات موجود در آیات و روایات، از روش استقرایی و اگر عوامل تحلیل، بیرون از متن بود مانند حکم عقل و عرف، از روش قیاسی استفاده می‌شود. تحلیل ‎تربیتی احکام ‎فقهی دلیل بسیار قوی لازم ندارد؛ بلکه با وجود عامل توجیه‌کننده‌ای از قبیل اثر، علت یا نکتۀ تربیتی قابل تبیین و ارائه می‎باشد.
کلیدواژه‌ها: روش‎شناسی، تحلیل ‎تربیتی، احکام ‎فقهی، استدلال، درون‎متنی، برون‎متنی.
MFT_Volume 8_Issue 16_Pages 129-159