منطق استنباط حکم فقهی روشهای تدریس
چكيده در همه حوزههای علم ازجمله علوم تربیتی، موضوعات نوظهور و جدیدی مانند روشهای تدریس وجود دارند که تا کنون دیدگاه اسلام در مورد آنها بهطور دقیق و کامل بیان نشده است. با توجه به اینکه هر واقعه و موضوعی از نظر فقه اسلامی دارای حکمی است میتوان با مراجعه به منابع و متون دین […]

چكيده
در همه حوزههای علم ازجمله علوم تربیتی، موضوعات نوظهور و جدیدی مانند روشهای تدریس وجود دارند که تا کنون دیدگاه اسلام در مورد آنها بهطور دقیق و کامل بیان نشده است. با توجه به اینکه هر واقعه و موضوعی از نظر فقه اسلامی دارای حکمی است میتوان با مراجعه به منابع و متون دین اسلام، حکم روشهای تدریس را به دست آورد. بدینمنظور در این مقاله سعی شده است طرحی ارائه گردد که چگونگی تحصیل دیدگاه اسلام در مورد روشهای تدریس را تبیین نماید.
در مقالۀ حاضر سه پیشنهاد برای نحوۀ استنباط حکم روشها پیشنهاد گردیده و نقاط قوت و ضعف هریک بیان شده است. در بخش دیگر مقاله، انواع ادلهای که ممکن است محقق در فرایند تحقیق با آن مواجه شود تبیین شده و برای هریک نمونههایی ذکر شده است. تبیین معیارهای کارشناسی و فقهی بهمنظور تشخیص مصادیق عناوین موجود در برخی از ادله و تشخیص طرق امتثال برخی دیگر از ادله یکی دیگر از مباحث این نوشته است.
کلیدواژهها: تعلیم، تدریس، روش تدریس، فقه تربیتی.
MFT_Volume 8_Issue 16_Pages 299-323
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0