روششناسی تحلیلتربیتی احکامفقهی
چكيده مقالۀ حاضر در موضوع روششناسی تحلیل تربیتی احکام فقهی بهمنظور شناسایی و معرفی شیوههای تحلیل احکام فقهی تدوین یافته است. در ساماندهی مقاله از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده که در اینگونه موضوعات کاربرد بیشتر دارد. از روشهای سهگانۀ تماماستدلالی، نیمهاستدلالی و فتوایی بررسی احکام فقهی، روش دوم و از روشهای منطقی، روش قیاسی- استقرایی […]

چكيده
مقالۀ حاضر در موضوع روششناسی تحلیل تربیتی احکام فقهی بهمنظور شناسایی و معرفی شیوههای تحلیل احکام فقهی تدوین یافته است. در ساماندهی مقاله از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده که در اینگونه موضوعات کاربرد بیشتر دارد. از روشهای سهگانۀ تماماستدلالی، نیمهاستدلالی و فتوایی بررسی احکام فقهی، روش دوم و از روشهای منطقی، روش قیاسی- استقرایی در تحلیل تربیتی احکام فقهی تناسب بیشتر دارند. هرگاه عوامل تحلیل تربیتی درونمتنی بود مانند تأکیدات موجود در آیات و روایات، از روش استقرایی و اگر عوامل تحلیل، بیرون از متن بود مانند حکم عقل و عرف، از روش قیاسی استفاده میشود. تحلیل تربیتی احکام فقهی دلیل بسیار قوی لازم ندارد؛ بلکه با وجود عامل توجیهکنندهای از قبیل اثر، علت یا نکتۀ تربیتی قابل تبیین و ارائه میباشد.
کلیدواژهها: روششناسی، تحلیل تربیتی، احکام فقهی، استدلال، درونمتنی، برونمتنی.
MFT_Volume 8_Issue 16_Pages 129-159
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0