منطق استنباط حکم فقهی روش‌های تدریس

چكيده در همه حوزه‌های علم ازجمله علوم تربیتی، موضوعات نوظهور و جدیدی مانند روش‌های تدریس وجود دارند که تا کنون دیدگاه اسلام در مورد آن‌ها به‌طور دقیق و کامل بیان نشده است. با توجه به این‌که هر واقعه و موضوعی از نظر فقه اسلامی دارای حکمی است می‎توان با مراجعه به منابع و متون دین […]

چكيده
در همه حوزه‌های علم ازجمله علوم تربیتی، موضوعات نوظهور و جدیدی مانند روش‌های تدریس وجود دارند که تا کنون دیدگاه اسلام در مورد آن‌ها به‌طور دقیق و کامل بیان نشده است. با توجه به این‌که هر واقعه و موضوعی از نظر فقه اسلامی دارای حکمی است می‎توان با مراجعه به منابع و متون دین اسلام، حکم روش‎های تدریس را به دست آورد. بدین‌منظور در این مقاله سعی شده است طرحی ارائه گردد که چگونگی تحصیل دیدگاه اسلام در مورد روش‎های تدریس را تبیین نماید.
در مقالۀ حاضر سه پیشنهاد برای نحوۀ استنباط حکم روش‎ها پیشنهاد گردیده و نقاط قوت و ضعف هریک بیان شده است. در بخش دیگر مقاله، انواع ادله‎ای که ممکن است محقق در فرایند تحقیق با آن مواجه شود تبیین شده و برای هریک نمونه‎هایی ذکر شده است. تبیین معیارهای کارشناسی و فقهی به‌منظور تشخیص مصادیق عناوین موجود در برخی از ادله و تشخیص طرق امتثال برخی دیگر از ادله یکی دیگر از مباحث این نوشته است.
کلیدواژه‌ها: تعلیم، تدریس، روش تدریس، فقه تربیتی.
MFT_Volume 8_Issue 16_Pages 299-323