تعلیم آموزههای جنسی در دوره کودکی از دیدگاه فقه اهل بیت
چکیده آموزش جنسی، بخش مهمی از تربیت جنسی است. این نوع آموزش، در راستای افزایش دانش، آگاهی و ارتقای مهارت متربیان در امور جنسی و جنسیتی آنان صورت میگیرد. عدم تدوین پژوهشی مبتنی بر فقه اهلبیت؟عهم؟ و همچنین فقدان برنامهای جامع برای ارائه آموزش جنسی، والدین و مربیان را دچار سردرگمی در انتقال محتوای آموزشی […]

چکیده
آموزش جنسی، بخش مهمی از تربیت جنسی است. این نوع آموزش، در راستای افزایش دانش، آگاهی و ارتقای مهارت متربیان در امور جنسی و جنسیتی آنان صورت میگیرد. عدم تدوین پژوهشی مبتنی بر فقه اهلبیت؟عهم؟ و همچنین فقدان برنامهای جامع برای ارائه آموزش جنسی، والدین و مربیان را دچار سردرگمی در انتقال محتوای آموزشی در این زمینه کرده است. ازاینرو، این پژوهش با روش اجتهادی، احکام مربوط به تعلیم آموزههای جنسی از دیدگاه فقه اهلبیت؟عهم؟ را در دوره کودکی بررسی، و حکم هر آموزهای را از ادله عامه [قواعد عامه] و خاصه _ قرآن و سنت _ و همچنین ادله عقلی استخراج کرده است. تعلیم برخی آموزههای جنسی به کودکان با توجه به سن، جنسیت و توان جسمی و روانی آنان در ساحتهای شناختی، عاطفی و رفتاری، مشروع است. این پژوهش، براساس روش استدلالی مذکور، تعلیم آموزههایی نظیر: هویتیابی جنسی، تحفظ عورت از دیدهشدن، آموزش استیذان، پاسخدهی به کنجکاویها و سؤالات جنسی کودکان و همچنین تعلیم روشهای گفتاری و رفتاریِ محافظت از خود در برابر سوء استفادههای جنسی را در دوره کودکی راجح دانسته است.
واژگان کلیدی: آموزش جنسی، تربیت جنسی، انحراف جنسی، هویت جنسی، و استیذان.
MFT_Volume 8_Issue 15_Pages 7-36
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0